Robert Harris o sprawie Dreyfusa w genialnej powieści "Oficer i szpieg".



Do przeczytania tej książki zachęciły mnie słowa dziennikarza Bartka Węglarczyka, wypowiedziane na wizji jednej z telewizji śniadaniowych, który mówił o zarwanej nocy właśnie z powodu owej lektury. Gorąco zachęcał do jej przeczytania i wypowiadał się o niej w samych superlatywach. O książce usłyszałam po raz kolejny, kiedy dowiedziałam się, że na jej podstawie powstanie najnowszy film Romana Polańskiego. Nie miałam wyjścia, musiałam na własnej skórze, przekonać się czy "Oficer i szpieg" Roberta Harrisa to naprawdę tak genialna powieść.

Na potwierdzenie tej opinii niech będzie fakt, że ja równiez nie mogłam się od niej oderwać i przeczytałam ją niemal na jednym wdechu, choć ogólnie nie przepadam za książkami o tematyce szpiegowskiej. Jednakże sposób w jaki autor ukazał mechanizmy bezlitosnej manipulacji, celowej dezinformacji i działania kolejnych instytucji, które bez skrupułów niszczyły człowieka, po prostu mnie zafascynowały i jednocześnie przeraziły. Naiwnie sądziłam, podobnie jak główny bohater, że prawda powinna stać ponad wszystko. 

"Oficer i szpieg" to opowieść o Alfredzie Dreyfusie, francuskim żołnierzu pochodzenia żydowskiego, który został oskarżony i skazany za szpiegostwo. Cała sprawa została jednak przedstawiona z punktu widzenia młodego oficera wywiadu Georgesa Picquart'a, który odkrywa, że Dreyfus jest niewinny i za wszelką cenę postanawia wyjawić na światło dzienne, tę niewygodną, jak się okazuje, dla środowiska wojskowego i elity politycznej, prawdę.

Książka czyta się niemal sama, Robert Harris z wielkim wyczuciem wprowadza nas w zawiłości, tej głośnej na przełomie XIX i XX wieku, sprawy. Ukazał niezwykle drobiazgowo jej tło polityczne, społeczne i narodowe, zrobił to w sposób niezywkle zajmujący i mimo, że nie wszystkie fakty przedstawione w tej powieści są prawdziwe, daje ona pełny obraz wyadrzeń z tamtych lat. 

Jestem pewna, że film, który powstanie na podstawie tej książki, będzie kolejnym sukcesem Romana Polańskiego, z niecierpliwością czekam więc na ekranizację, a Wam tymczasem polecam lekturę tego fantastycznego thrillera szpiegowskiego.

Moja ocena: 5

Komentarze

Popularne posty