"Córka rzeźnika" Yaniv Iczkovits, Wydawnictwo Poznańskie.

 


Bardzo spodobała mi się okładka tej książki, ale nie tylko dlatego po nią sięgnęłam. Byłam ciekawa opowieści o społeczności żydowskiej w carskiej Rosji. Muszę przyznać, że spodziewałam się czegoś zupełnie innego, autor zaskoczył mnie swoją zwariowaną i nietuzinkową historią, ale było to pozytywne zdumienie i z przyjemnością dałam się wciągnąć w jej dalszy ciąg. Ilość wątków rozrastała się z niebywałym rozmachem, bohaterów przybywało, a ja jako czytelnik czerpałam z radością z tej różnorodności.

Wszystko zaczyna się od Fani Kajzman, żydowskiej kobiety, żony i matki, która pewnej nocy opuszcza rodzinny dom, pozostawiając swej rodzinie krótką wiadomość, że coś musi załatwić, ale wróci. Społeczność nie kryje oburzenia, owszem, mężczyźni porzucają swe rodziny, ale kobiety, to niebywałe. Nikt nie zna powodów, dla których Fania opuściła wioskę. Ta podróż okaże się wyprawą, jakiej nie spodziewała się sama bohaterka, sprawy przybiorą nieoczekiwany obrót, a jedno nieszczęśliwe wydarzenie będzie pociągało za sobą następne.

Powieść jest wielowarstwowa właściwie w każdym wymiarze, zarówno fabuły, miejsca akcji czy bohaterów, którzy reprezentują różne narodowości, religie czy pochodzenie społeczne, słowem istny tygiel wielokulturowy dziewiętnastowiecznej Rosji. Obok siebie, żyją Żydzi, Polacy i Rosjanie, przepełnieni wzajemną nieufnością i wrogością, wszyscy pod kuratelą wszechmocnego cara. Książka porusza tak wiele tematów, że ciężko wszystkie wymienić. Ciekawie i bez lukru przedstawia społeczność żydowską. Fania to nietuzinkowa bohaterka, butowniczka, feministka, której tak naprawdę nikt nie rozumie. Mnie natomiast zachwycili męscy bohaterowie, ich niebywałe historie i wybory życiowe. 

Całość przeczytałam z przyjemnością, choć nie jest to powieść, którą poleciłabym każdemu. Jej tematyka jest dość specyficzna i nie każdego zainteresuje. Z pewnością jest to lektura dla tych, którzy lubią czytać o Żydach w różnych kulturach i okresach historycznych.

Komentarze

Popularne posty